Jak powinien wyglądać odbiór mieszkania?
W tym wpisie dowiesz się jak powinien wyglądać odbiór mieszkania i jakie są prawa Nabywcy, które powinien respektować deweloper.
Odbioru mieszkania lub domu dokonuję się przed podpisaniem u notariusza aktu notarialnego, który jest dokumentem świadczącym o przeniesieniu własności. Aktu notarialnego (przeniesienie własności) nie należy mylić z umową deweloperską, która również bardzo często jest podpisywana w formie aktu notarialnego. Drugą ważną zasadą jest uzyskanie uprawomocnionej decyzji pozwolenia na użytkowanie. Praktykowane są również odbiory wstępne przed uzyskaniem aktu notarialnego (własnościowego) oraz decyzji dotyczącej pozwolenia na użytkowanie.
Wstępne odbiory to:
– obejrzenie mieszkanie, aby sprawdzić wymiary poszczególnych pomieszczeń, wcześniej otrzymana dokumentacja zawiera rzuty pomieszczeń gdy ściany nie są jeszcze otynkowane, po otynkowanie ścian wymiary pomieszczeń zmniejszają się
– spisanie potencjalnych uwag dotyczących wykonania mieszkanie/domu (wolny czas poświęcany jest na usunięcie usterek)
Może dojść do sytuacji, że deweloper nazywa wstępny odbiór odbiorem technicznym przekazując klucze umożliwiając Nabywcom rozpoczęcie remontu. Jest to niezgodne z ustawą deweloperską, ale zdarza się, że jest akceptowane przez Nabywców (Nabywcy chcą jak najszybciej rozpocząć remont)
Nabywcy decydują się na taką sytuacje mimo komplikacji:
– technicznych: nie ma wody, ogrzewania lub nie działa szyb windowy
– prawnych: Nabywca nie może zamieszkać w mieszkaniu bez decyzji pozwolenia na użytkowanie
Istnieją dwa przypadki odbioru u deweloperów.
– pierwszy trwa kilkanaście minut wygląda on tak, że Nabywa wchodzi do lokalu zgadza się od razu na bezusterkowy odbiór, czyli nie ma żadnych uwag. Następnie spisywane są liczniki, podpisywany protokół odbioru, przekazywane klucze oraz dokumenty.
– drugi odbiór zajmuje więcej czasu, ale tym samym jest dokładniejszy
Przedstawiciel dewelopera udziela podstawowych informacji o użytkowaniu mieszkania i budynku, omawiając i sprawdzając:
- Sprawdzenie komórki lokatorskiej i jej standardu wykończenia, sprawdzenie miejsca postojowego
- Spisanie liczników elektrycznych, od wody ciepłej i zimnej oraz ciepłomierzy
- Na koniec odbioru dochodzi do podpisania protokołu odbioru z ewentualnymi z wypisaniem ewentualnych usterek, następnie przekazuje się komplet kluczy i dokumentacji
- Położenie skrzynek pocztowych, wskazując miejsce ochrony, wózkarni, śmietnika
- Poprawność działania domofonu, kodu do domofonu, furtki, bramy i szlabanu
- Wejście do mieszkania\ domu tutaj należy zwrócić uwagę na działanie zamków, poprawność działania i montażu progu
- Omówienie standardu lokalu np. rodzaj użytego tynku na ścianach, wyjaśnienie jak postępować w sytuacji pojawienia się pęknięć czy rys na ścianach lub innych wad lokalu, które mogą pojawić się w czasie trwania rękojmi