Rękojmia nieruchomości od dewelopera – co obejmuje i czym różni się od gwarancji?
Jakie wady obejmuje rękojmia?
Rękojmia dotyczy również wad prawnych. To sytuacje, gdy sprzedający nie jest uprawniony do rozporządzania lokalem, ponieważ jest on własnością osoby trzeciej, osoba taka ma prawa do lokalu lub rozporządzanie lokalem zostało ograniczone na mocy orzeczenia sądu. W przypadku mieszkań od deweloperów wady prawne szczęśliwie należą do rzadkości.
Jakie wady nie będą usunięte w ramach rękojmi?
Wada, która była wykryta w momencie wydawania nieruchomości, nie podlega rękojmi, podlega usunięciu w ramach odbioru technicznego. Mowa tu o niezgodnościach z umową takich jak niewłaściwa liczba bądź układ pomieszczeń oraz usterkach np. porysowane szyby w oknach czy wgniecenia stolarki. Właśnie z tego powodu istotnym jest, aby dokonać dokładnych oględzin poszczególnych elementów lokalu podczas odbioru technicznego. Rękojmia nie dotyczy ponadto usterek powstałych z winy nabywcy oraz takich, które nie powstały wskutek zwyczajnego użytkowania nieruchomości. Jako przykład można wskazać zawilgocenie ścian na skutek zalania, które spowodowane zostało zaniedbaniem mieszkańców lokalu lub sąsiadów.
Rękojmia a gwarancja – różnice
Rękojmię odróżnia od gwarancji dłuższy okres obowiązywania. Nabywca może dochodzić swoich roszczeń z tytułu rękojmi przez 5 lat. Okres ten liczony jest od dnia podpisania protokołu odbioru mieszkania. Termin obowiązywania gwarancji ustalany jest przez gwaranta (np.1 rok), a jeśli nie zostanie określony w umowie, przyjmuje się, że wynosi 2 lata.
Czego można oczekiwać w ramach rękojmi?
Z tytułu rękojmi mamy prawo żądać usunięcia przez dewelopera zaistniałej wady fizycznej w określonym terminie. Jeśli z powodu usterki ponieśliśmy szkodę i jesteśmy w stanie wykazać jej związek z usterką, możemy dodatkowo ubiegać się o odszkodowanie. Taka sytuacja może wystąpić np. po zalaniu mieszkania wskutek nieszczelności dachu. Uszkodzone zostaną meble i wykończone ściany wewnętrzne mieszkania. Inne, alternatywne, roszczenia, do jakich jako nabywcy mamy prawo, to obniżenie ceny nieruchomości lub odstąpienie od umowy deweloperskiej i otrzymanie zwrotu pieniędzy. Gdy wada okaże się nieusuwalna, przedstawienie tych oczekiwań wydaje się wyjściem z problematycznej sytuacji. Odstąpienie od umowy jest jednak możliwe tylko w przypadku wady istotnej, czyli czyniącej nieruchomość niezdatną do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem lub w znaczącym stopniu utrudniającej to użytkowanie.